هنر پیشگانی هستیم که بدون تمرین وارد صحنه زندگی شدیم ( بارهستی)

هنر پیشگانی هستیم که بدون تمرین وارد صحنه زندگی شدیم ( بارهستی)

Rate this post


 

 فلسفه ، زندگی ، تصمیم گیری

میلان کوندرا در رمان بارهستی که در سرتاسر کتاب نگاهی فلسفی به بسیاری از امور دارد به قلمی زیبا و متقاعدکننده اینگونه می نویسد :

هیچ وسیله ای برای تشخیص تصمیم درست وجود ندارد ، زیرا هیچ مقایسه ای امکان پذیر نیست. در زندگی با همه چیزی برای نخستین بار بر خورد می کنیم.مانند هنرپیشه ای که بدون تمرین وارد صحنه می شود.اما اگر اولین تمرین زندگی خود زندگی باشد ، پس برای زندگی چه ارزشی می توان قائل شد ؟این است که زندگی همیشه به یک طرح شباهت دارد.اما حتی طرح هم کلمه درستی نیست ، زیرا طرح همیشه آماده سازی یک تصویر است ، اما طرحی که زندگی ماست،طرح هیچ چیز نیست ، طرح بدون تصویر است.

 

نگاه کوندرا به زندگی و سرنوشت انسان چندان غیر همسو با دیدگاه فیلسوفی همچون سارتر نیست. اما سارتر برعکس کوندرا تو گویی انسان را که بدون تعریف می داند تا آنگاه که هرکس با انتخاب هایی که می کند نهایتا خود را مساوی با تمامی انتخاب هایی که کرده است معرفی می کند و از این لحاظ نگاه مثبت تری به زندگی دارد.

تصمیم گیری درست یک مهارت است

 

تردیدی نیست که جدای از این تیزبینی های فلسفی به زندگی و انسان ، می شود کماکان به تصمیمات خوبی در زندگی رسید که فرمولهای درستی هم دارد.

اگر از  مهارت تصمیم گیری کمی اطلاعات داشته باشیم ، به خوبی می دونیم که برای یک تصمیم گیری خوب باید تیک گزینه های زیر رو بزنیم :

  • من مسئله ام را می شناسم
  • من می دانم هدفم کدام است
  • علاقه ام را می شناسم
  • به گزینه های بدیل فکر کرده ام
  • هزینه ها و به خصوص هزینه فرصت هایم را در نظر گرفته ام
  • میزان ریسک پذیری ام را در نظر گرفته ام
  • حاضر به پذیرش تمامی ابهامات هستم
  • اگر لازم باشد حاضرم منابعم مصروف سیطره این تصمیم در زندگی ام بشود.
  • می دانم چه چیزهایی به دست خواهم آورد و چه چیزهایی را از دست خواهم داد.
  • واقعیت های زندگی ام در گذشته ، حال و آینده را می شناسم

با اینحال ، به عنوان خواننده معمولی موافق نگاه سارتر و کوندرا هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *